La Coquerie is een uniek ambachtelijk bedrijf met pure producten van het land tot klant! Eigenaar Jan Ros is trots op zijn bedrijf en met name op zijn personeel. “Een kostbaar goed’ zoals Jan ze noemt. Jan is als ondernemer gestart in een restaurant ‘La Coquerie’ in Velp. Dit restaurant heeft hij 12,5 jaar gerund en van daaruit is hij begonnen met partycatering.
Uiteindelijk is Jan volledig overgegaan op de partycatering. Ten tijde van de crisis in 2008-2009 is La Coquerie een samenwerking aangegaan met Koos Boertjens, een biologische tuinder, en zijn ze gestart met het maken van diverse producten zoals quiches, soepen en pasta’s. Alles vanuit de landerij filosofie ‘eerlijke, duurzame en ambachtelijke natuurproducten zonder toegevoegde conserveermiddelen’.
Ambachtelijk met smaak
Vanaf 2018 is La Coquerie zich volledig gaan richten op het produceren van soepen, quiches en maaltijden voor zowel de biologische als de conventionele markt. “Door de ambachtelijke bereiding zijn wij uniek en onderscheidend. Wij voegen geen spullen/stoffen toe in onze producten die er niet in thuis horen; geen conserveermiddelen en vrij van toegevoegde kleur- en smaakstoffen. “De consument gaat steeds vaker op zoek naar eerlijke producten met weinig toevoegingen. Bovendien komt de ambachtelijke bereidingen een pure smaak ten goede.”
Snelle groei
Door de snel groeiende online supermarkten heeft La Coquerie de afgelopen jaren een sterke marktpositie weten te verwerven. Vaste afnemers zijn HelloFresh, Picnic, Hema en Udea. Deze snelle groei vraagt om een stevige financiële structuur.
Met de komst van Bart van der Heiden, Red Lemon, staan de financiën volgens Jan nu goed in de steigers. Hij noemt Bart ‘het financiële Universum’. Jan merkt op:
“Bart zorgt voor het financiële licht binnen het bedrijf. Vanwege de ruime kennis en ervaring weet hij wat er op financieel gebied allemaal te verkrijgen is. Hij is de expert die je binnen je onderneming gewoonweg nodig hebt zodat je zelf je handen meer vrij hebt om te ondernemen. Cash is King en zeker voor de snel groeiende Koning van de Quiche! Deze week is er een nieuwe afvullijn geïnstalleerd wat betekent dat er in plaats van 500 quiches nu 1.000 quiches per uur worden gemaakt. Het op tijd financieren en organiseren vraagt om flexibiliteit en periodiek contact tussen ondernemer en zijn financieel adviseur.”
Doorontwikkeling
Jaarlijks verwerkt La Coquerie meer dan 1,5 miljoen quiches. We blijven de quiches door- ontwikkelen. Op dit moment zijn we met een aantal quiches bezig om de vochtbalans beter te reguleren. Dit doen wij op natuurlijke wijze door te experimenteren met verschillende zaden waaronder het Chiazaad met tot nu toe interessante resultaten.
Maatschappelijke betrokkenheid
Het personeel is trots dat ze voor La Coquerie mogen werken. Door het personeel intensief te betrekken en mee te laten denken over aanpassing van een quichelijn, blijven medewerkers gemotiveerd. Naast een vaste groep personeel wordt er ook gewerkt met een flexibele schil.
Er wordt veel tijd en aandacht besteed aan werkplezier. Ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken bij La Coquerie. Regelmatig is er contact met de gemeente om aan de hand van een passend profiel deze mensen bij La Coquerie een baan aan te bieden. Deze medewerkers krijgen direct een basistraining hygiëne en daarna trainingen op maat. Fouten maken mag, daar leer je van, alleen proberen we die wel zo min mogelijk te maken.
Toekomst
Als je naar de huidige markt kijkt behoort verder groeien tot de mogelijkheden maar dit moet wel te organiseren zijn. De kwaliteit en eerlijkheid van de producten blijft voorop staan. Binnen de biologische markt is La Coquerie nu marktleider en binnen de reguliere markt zijn ze ook behoorlijk leidend met nog één tot twee andere grote spelers. De Online markt groeit nog steeds erg hard en afnemers zoals HelloFresh willen graag met La Coquerie nog meer de landgrenzen over.
Met Pasen in het vooruitzicht komt nu de drukste periode van het jaar eraan. De vraag is hoe organiseer je dit met je personeel, gaan jullie dubbele shifts draaien? Gelukkig is zijn personeel flexibel en er aan gewend. “ Altijd onregelmatig is ook regelmatig” geeft Jan aan. We blijven op aanvragen anticiperen en kijken dieper in op processen om onszelf telkens te verbeteren. Veel organisaties durven verborgen inefficiëntie niet bespreekbaar te maken. Wij kijken elke dag hoe de processen kunnen worden verbeterd. Heel inspirerend om te horen en te zien hoe ze dit bij La Coquerie doen. Kom je bij La Coquerie binnen dan zie je direct een open keuken, saamhorigheid en werkplezier! Deze onderneming draagt volgens ons terecht de naam de Quiche Koning van Arnhem. Het moge duidelijk zijn dat Red Lemon trots is om te kunnen bijdragen aan de groei van deze producent van (h)eerlijke quiches.
Nieuwsgierig geworden? Kijk eens op de website van La Coquerie
La Coquerie – Home
FOTO-ONDERSCHRIFT
Eigenaar Jan Ros (links) en Bart van der Heiden (rechts) aan de lopende band in het bedrijf.
Dank aan de schrijver van dit mooie artikel, dankjewel namens Red Lemon!